اوتاد

باسم الله النور

خداوند در قرآن کریم در آیه 12 سوره مبارکه ص به عنوان صفتی برای فرعون او را «ذوالاوتاد» معرفی می کند:

کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتَادِ
پیش از آنان قوم نوح و عاد و فرعون صاحب قدرت (پیامبران ما را) تکذیب کردند!

این که چرا به فرعون چنین لقبی نسبت داده شده بزرگان علم تفسیر چند دلیل بیان کرده اند که از مجموع آن ها می توان به این نتیجه گرفت که چون فرعون صاحب قدرت بوده به او صاحب میخ گفته شده. همچنین در قرآن کوه ها به عنوان میخ های زمین شناخته شده اند:

سوره مبارکه نبأ؛ آیه 7
وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا
و کوه‏ها را میخهاى زمین؟!

امروزه به  بعضی از ابرار و بزرگان عالم انسانیت اصلاحا «اوتاد» گفته می شود. شاید برای بعضی از دوستان این سؤال مطرح باشه که چرا این صفت به اولیاء خدا نسبت داده می شه. در این کاربرد لطیفه ای به ذهن می رسد که بیان آن خالی از لطف نیست. کلمه «وتد» در زبان عربی به معنی «میخ» است. کارکرد میخ در صنعت نگه داشتن چیزی یا به عبارتی حفظ اتصال اجزاء یک مجموعه است. شاید مقصود از کاربرد واژه اوتاد برای بزرگان نیز به همین کارکرد بازگشت داشته باشد. یعنی این انسان های وارسته، به نوعی رفتار می کنند که در عالم نقش یک نگه دارنده را ایفاء می کنند.
حضرت علی علیه السلام در بخشی از بیان نورانی خود که در خطبه 86 نهج البلاغه آمده بهترین و محبوب ترین بندگان نزد خدا را این گونه تشریح می کنند:

... مِصْبَاحُ ظُلُمَاتٍ، کَشَّافُ عَشَوَاتٍ، مِفْتَاحُ مُبْهَمَاتٍ، دَفَّاعُ مُعْضِلاَتٍ، دَلِیلُ فَلَوَاتٍ، یَقُولُ فَیُفْهِمُ، وَیَسْکُتُ فَیَسْلَمُ. قَدْ أَخْلَصَ للهِ فَاسْتَخْلَصَهُ، فَهُوَ مِنْ مَعَادِنِ دِینِهِ، وَأَوْتَادِ أَرْضِهِ...
...چراغ تاریکیها، و روشنی‏بخش تیرگیها، کلید درهای بسته و برطرف‏کننده دشواریها، و راهنمای گمراهان در بیابانهای سرگردانی است. سخن می‏گوید، خوب می‏فهماند، سکوت کرده به سلامت می‏گذرد، برای خدا اعمال خویش را خالص کرده آنچنان که خدا پذیرفته است، از گنجینه‏های آیین خدا و ارکان زمین است...
زمانی که مشرکین از پیامبر خدا حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) درخواست عذاب کردند، خدای سبحان این گونه پاسخ آن ها را داد:

سوره مبارکه انفال؛ آیه 33
وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ
ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار مى‏کنند، خدا عذابشان نمى‏کند.

ملاحظه می شود که خدا به واسطه وجود بابرکت حضرت رسول  فرموده در زمان حیات ایشان مردم را عذاب نمی کند. آیه مشهور و زیبای دیگری در این ارتباط هست که نکته جالبی دارد.

سوره مبارکه بقره؛ آیه 207
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ
بعضى از مردم، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.

طبق اتفاق اکثر مفسرین شیعه این آیه در وصف حضرت علی علیه السلام پس از واقعه «لیلة المبیت» نازل شده. خداوند سبحان وصف زیبایی از ایثار جان امیرالمؤمنین بیان می کند. در بعضی آیات قرآن زمانی که خدا توصیفی از کار بزرگی می کند در ادامه جزای او را هم بیان می کند. به عنوان مثال « والعافین عن الناس والله یحب المحسنین»، یعنی این بخشندگی مورد ستایش واقع شده و در پایان پاداش این عمل بیان شده. در این آیه پاداش این عمل بسیار جالب است. در قسمت ابتدایی آیه خدا می فرماید که «من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» و در قسمت انتهایی آیه در ادامه به عنوان پاداش اضافه می کند «والله رؤوف بالعباد». در واقع این پیام را می توان دریافت که به واسطه بزرگواری یک بنده مخلَص خدا، خداوند هم نسبت به بندگانش رؤوف است. (والله اعلم)
جناب مولوی هم بیان زیبایی در وصف اولیاء خدا یا همان اوتاد دارد:

اولیا اطفال حقند اى پسر...................در حضور و غیبت ایشان با خبر
غایبى مندیش از نقصانشان................کاو کشد کین از براى جانشان‏
گفت اطفال منند این اولیا..........................در غریبى فرد از کار و کیا
از براى امتحان خوار و یتیم......................لیک اندر سر منم یار و ندیم‏
پشت دار جمله عصمتهاى من...............گوییا هستند خود اجزاى من‏
هان و هان این دلق پوشان منند..............صد هزار اندر هزار و یک تنند
ور نه کى کردى به یک چوبى هنر..............موسیى فرعون را زیر و زبر
ور نه کى کردى به یک نفرین بد...........نوح شرق و غرب را غرقاب خود
بر نکندى یک دعاى لوط راد.................جمله شهرستانشان را بى‏مراد
گشت شهرستان چون فردوسشان........دجله‏ى آب سیه رو بین نشان‏

/ 6 نظر / 9 بازدید
ایمان

به نام پروردگار شهیدان و درستکاران سلام با مطلبی در باره ممنوعیت غرفه نشر کتابهای شهید بهشتی در نمایشگاه کتاب بروزم خوشحال می شم نظرتون رو بدونم.

ایمان

به نام پروردگار شهیدان و درستکاران سلام با مطلبی در باره ممنوعیت غرفه نشر کتابهای شهید بهشتی در نمایشگاه کتاب بروزم خوشحال می شم نظرتون رو بدونم.

صراط

با سلام و احترام! با مسابقه قرآني تسنيم به روزم. منتظر شركت شما هستم

شوشتر نگار

سلام با مطلب اوقات فراغت و ضرورت برنامه ریزی به روزم خوشحال می شوم راهنمایی کنید سرفراز باشید

سوارنژاد

سلام علیکم و رحمه الله گفته بودم تو بیایی غم دل با تو بگویم چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی نیاز به راهنمایی داشتم

مسافران سحر

بسم الله الرّحمن الرّحیم با عرض سلام و خداقوّت خدمت شما و خوانندگان محترم وبلاگتان بی گمان ، مشتاق ظهور مولایمان هستید و در این راه ، قدم هایی نیز برداشته اید . ما نیز در آغاز راهی هستیم که امید است ثمره آن ، تعجیل در فرج باشد . و آن راه اصلاح خویشتن است . بنا داریم از روز نیمه شعبان که مصادف است با سالروز ولادت مولایمان حضرت مهدی (عج) ، چلّه ای را شروع کنیم که طیّ آن ، هر کس بر ترک رذیله ای یا تثبیت فضیلتی در خویش ، اهتمام می ورزد . و البته قرار است از پس هر چلّه ای ، چلّه دیگری آید و در سفرمان هرگز توقفی در کار نباشد . برای اطّلاع از جزئیات بیشتر و نیز بهره مند ساختن ما از نظراتتان ، لطفاً سری به این آدرس بزنید : http://mosaferanesahar.blogfa.com اگر مایل هستید در این راه ، همراهمان شوید و یاری مان کنید از باب « یَدُ الله مَعَ الجَماعَه » مسرورمان می سازید . گرنه ، باز هم ان شاءالله در جبهه جهاد اکبر ، به شیوه ای که مناسب تر می دانید ، مجاهدت خواهید کرد و به امر خداوند که فرمود : « قُلْ إِنَّمآ أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنَى‏ وَفُرَادَى‏ ... » عمل خواهید